Het verhaal van Nijkerk 600 jaar

Nijkerk viert feest!

Nijkerk heeft 600 jaar stadsrechten en dat gaat uitbundig gevierd worden een heel jaar lang. Met alle inwoners van de gemeente Nijkerk, dus ook die van Hoevelaken en Nijkerkerveen. Elementen die centraal staan tijdens de verschillende feesten zijn;

»  Saamhorigheid en eenheid in diversiteit
»  Feest van, voor en door de stad

»  Feest van verleden en heden als poort naar de toekomst

Pitch - Nijkerk viert feest

Een 600-jarig bestaan dat gevierd mocht worden. Een jaar lang.

De gemeente Nijkerk zou over 3 jaar haar 600-jarig bestaan vieren. Daarvoor werd een pitch uitgeschreven aan alle creatieve designers (van 1-pitters tot grote communicatiebureau’s) uit de gemeente die mochten meedoen. De pitch ging om het ontwerpen van een beeldmerk. Buiten dat het feestelijk moest zijn wilde ze ook eenheid uitstralen vanuit de drie deelgemeentes. Uit de 17 ontwerpen die geleverd werden door de designers die meededen, werd mijn logo gekozen. Een lang en leuk traject volgde.

Verdieping en positionering

Welke positie zou de stichting innemen

Nadat het beeldmerk stond hebben we verschillende overleggen gehad over de merkbeleving. Hoe konden we ervoor zorgen dat alle mensen een leuk feestjaar zouden hebben. Jong en oud. Welke evenementen zouden door de stichting georganiseerd worden en welke uitingen zouden door ondernemers, vanuit Nijkerk, zelf neergezet kunnen worden. En hoe zouden we sponsoren kunnen krijgen voor de initiatieven die aangebracht werden vanuit de gemeente.

Creatie

Pure merkbeleving voor iedereen

De hele merkbeleving mocht het hele jaar aanwezig zijn in de stad. Van een traktatie bij de ouderen van Nijkerk tot een verkiezing van een stadsdichter. Van een kerkendag tot een festival met de Grazy Piano’s. Er zijn meer dan 100 evenementen of speciale dagen geweest die in het kader stonden van het jubileum. Ondernemers die kado’s weggaven met het logo erop. En de leerlingen van verschillende scholen die in een tijdcapsule brieven aan de mensen hebben geschreven voor het 700-jarig jubileum. Het magazine dat op elk adres bezorgd werd. Er was feest, overal. En iedereen kon eraan meedoen, net zoveel als dat ze zelf wilde.

Implementatie

Verbinding in samenwerking

De hele branding van het merk werd door ons geregeld. Ik heb in verschillende overleg teams meegedraaid, niet alleen vanuit de stichting Nijkerk 600 zelf, maar ook onderliggende stichtingen die opgericht waren voor een los event dat jaar. Als algemeen art director was ik het aanspreekpunt voor elk ding dat met branding te maken had. Ik huurde weer de professional uit mijn netwerk in zodra ik ergens iemands expertise nodig had. Wat een geweldig feestjaar was het!

Impact

Echte saamhorigheid in de straten

Stichting Nijkerk 600 - Connectie en verbinding werd er gemaakt door op een luchtige manier samen te werken. In al het feestgedruis zijn er super veel mensen actief geweest in het omzien naar hun medemens. Er was een gezamenlijk doel; feest vieren. Iedereen wilde ook zijn steentje bijdragen aan alle feesten. Het ultieme voorbeeld van een merk dat echt verder verspreidt werd door de doelgroep. Zelfs letterlijk op een vrachtwagen die door heel Europa reed.

design / magazine / branding evenementen / online en offline / aankleding stad / website / pure merkbeleving / ...

Het hele communicatie proces verliep soepel. In de aanloop van het feestjaar daagde gerda ons uit om soms net buiten de gebaande wegen te gaan. En in het jaar zelf hoefde we maar aan te geven als er weer een idee was gekomen voor een event en alle communicatie en aankleding werd geregeld. De intensieve samenwerking in het feestjaar was prettig en elke keer weer waren we verbaasd over hoe creatief gerda de uitingen maakte. En het magazine vind ik echt prachtig geworden! Iets om trots op te zijn.

Edith Terschegget - bestuur Nijkerk 600 jaar

De samenwerking met gerda ging super. En wat een mooi eindresultaat. De stad kleurde vrolijk rood, wat een beleving.

Marieke Buijtenhuis - project team Nijkerk 600